گزارش شورای امنیت: اختلاف‌ها میان طالبان پابرجا است و درگیری‌های مسلحانه افزایش یافته است

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان آمده است که جبهه‌های آزادی و مقاومت در مدت سه ماه، ۷۳ بار به طالبان حمله کردند

سراج‌الدین حقانی، ملا محمد یعقوب و ملا عبدالغنی برادر، از رهبران طالبان در مراسم سومین سالروز سقوط کابل، در پایگاه بگرام‌ــ ARG_1880/X

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی تازه از وضعیت افغانستان اعلام کرد اختلاف‌ میان رهبران طالبان همچنان پابرجا است، درگیری‌های مسلحانه در این کشور ۵۳  درصد افزایش یافته است و جبهه‌ آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی در سه ماه گذشته، ۷۳ بار به طالبان حمله کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۲۷۲۷ این شورا، هر سه ماه یک‌ بار در مورد وضعیت افغانستان و اجرای ماموریت هیئت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این کشور گزارش می‌دهد.

در گزارش جدید این شورا که یک‌ روز پیش از برگزاری نشستی در مورد افغانستان منتشر شد، آمده که سازمان ملل متحد از ۱۴ مه تا ۳۱ ژوییه ۲۰۲۴، دو هزار و ۱۲۷ حادثه امنیتی را در سراسر افغانستان ثبت کرده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل از آن، ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ۷۳ مورد از حوادث امنیتی ثبت‌شده در سه ماه مذکور حملات جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان و بقیه موارد درگیری سر زمین، درگیری هنگام تخریب مزارع خشخاش و حملات داعش خراسان بوده است.

یک عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان در یکی از سنگرهای کوهستانی در افغانستان-ایندیپندنت فارسی
 

در گزارش شورای امنیت آمده است که درگیری‌های مسلحانه و انفجار بمب‌های دست‌ساز نیز در افغانستان افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، هرچند جبهه‌ مقاومت و جبهه آزادی نتوانسته‌اند برای کنترل طالبان بر قلمروشان چالش جدی ایجاد کنند، در این مدت جبهه آزادی ۲۱ بار و جبهه مقاومت ملی ۵۲ بار به طالبان حمله کرده‌اند. این حملات بیشتر در کابل، شمال، غرب و شرق افغانستان صورت گرفته‌اند.

عاملان ۱۹ حمله هم ناشناس مانده‌اند و سازمان ملل متحد منبع آن‌ها را تایید نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش شورای امنیت آمده است که جبهه‌ آزادی و جبهه مقاومت از تاکتیک‌های ضربه‌زنی و فرار علیه نیروهای امنیتی طالبان استفاده می‌کنند. آن‌ها بیشتر به ایست‌بازرسی‌ها و خودروها حمله می‌کنند، در مسیر شبیخون می‌زنند یا مین کار می‌گذارند.

در سه سال سلطه طالبان بر افغانستان جبهه‌های مخالف طالبان نتوانستند جغرافیای مشخصی را تصرف کنند. البته نیروهای جبهه مقاومت ملی در سال نخست سلطه طالبان در مناطق کوهستانی پنجشیر حضور داشتند، اما پس از وارد شدن تلفات سنگین به این جبهه، قرارگاه‌های کوهستانی پنجشیر را ترک کردند.

اخیرا چند تن از فرماندهان این جبهه، با انتشار تصاویری اعلام کردند در کوه‌های هندوکش حضور دارند، اما در دو سال گذشته هیچ درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه در پنجشیر و اندراب که زادگاه اصلی نیروهای مقاومت است، گزارش نشده است.

در گزارش شورای امنیت، تعداد حملات داعش خراسان در این بازه زمانی سه ماهه، چهار مورد ذکر شده است. در یکی از این حملات که ۱۷ ماه مه در مرکز بامیان رخ داد، سه شهروند اسپانیا و دو شهروند افغانستان کشته و چهار تن از جمله شهروندان استرالیا، لیتوانی و افغانستان زخمی شدند. 

در این گزارش، به فعالیت تبلیغاتی داعش خراسان هم پرداخته و اشاره شده که داعش با انتشار چندین مجله و سایت‌های اینترنتی در تلاش برای ترویج ایدئولوژی خود است و با انتشار ویدیوهایی، سازمان‌های بین‌المللی مستقر در افغانستان را تهدید می‌کند.

در بخشی از گزارش شورای امنیت آمده است که اعضای تحریک طالبان پاکستانی هم در افغانستان حضور دارند و از ۱۴ مه تا ۳۱ ژوییه، دست‌کم چهار فرمانده این گروه در استان‌های کابل، کنر، خوست و پکتیا کشته شدند.  یک مورد درگیری میان فرماندهان تحریک طالبان پاکستان هم در خوست رخ داده که در مورد تلفات ناشی از این درگیری جزئیاتی ذکر نشده است.

اختلاف‌ میان رهبران طالبان پابرجا است

شورای امنیت در بخشی از گزارشش درباره وضعیت سیاسی افغانستان، اشاره می‌کند که اختلاف‌ها میان اعضای رده‌بالای طالبان همچنان پابرجا است اما ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، برای احیای اتحاد سیاسی تلاش می‌کند.

آخندزاده، در ماه‌های اخیر با برگزاری جلسات و نشست‌هایی با حضور استانداران و اعضای کابینه طالبان، از آنان خواسته است متحد و همبسته بمانند. او اوایل سپتامبر به شمال افغانستان سفر کرد و به مدت دو هفته به بیشتر شهرهای شمال این کشور رفت و با مقام‌های محلی طالبان دیدار کرد. البته هیچ عکس یا شواهدی از حضور رهبر طالبان در شمال منتشر نشده، اما طالبان فایل‌هایی صوتی منسوب به آخندزاده را منتشر کردند و مدعی شدند که رهبر این گروه با برخی گروه‌های مردمی خارج از گروه طالبان نیز دیدار کرده است.

در گزارش شورای امنیت در مورد فقر و بیکاری در افغانستان آمده است که با گذشته سه سال از سلطه طالبان و تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش فقر، ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. 

با وجودی که سازمان ملل متحد با جمع‌آوری میلیاردها دلار کمک‌های بشردوستانه از دولت‌های جهان از جمله ایالات متحده، در سه سال گذشته کوشیده است سطح فقر و بیکاری را در افغانستان کاهش دهد، بر اساس گزارش اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)، به دلیل دست‌درازی طالبان به کمک‌های بشردوستانه، این کمک‌ها به نیازمندان واقعی نمی‌رسند.